Thursday, September 30, 2010

Lagenda Bukit Puteri

Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua...

Hari ini saya ingin mengajak pembaca semua ke Bukit Puteri. Tempat ini merupakan salah satu tempat bersejarah yang terdapat di Terengganu. Kedudukannya di dalam bandar Kuala Terengganu di tepi muara sungai serta berhampiran dengan Pasar Besar Kedai Payang memudahkan pengunjung untuk datang melawat ke tempat bersejarah ini. Lokasinya juga amat strategik sebagai aset perlancongan kerana berhampiran dengan Bangunan bersejarah lain iaitu Istana Maziah dan Masjid Abidin. Terdapat artifak menarik yang kita boleh lihat di sini seperti gambar yang saya paparkan di bawah ini.

Tiket dan waktu lawatan ke Bukit Puteri

Genta (Loceng besar)
Ha...ini namanya Genta atau loceng besar. Mengikut sejarah, ianya dibuat semasa pemerintahan Sultan Zainal Abidin III (tahun 1326H/1908M). Genta ini dipukul untuk memasyurkan jika ada sesuatu bencana berlaku seperti orang mengamuk, kebakaran atau musuh melanggar negeri. Jika Genta ini dibunyikan semua pembesar dan segala hamba berlari ke istana bersiap sedia lengkap dengan senjata sekiranya ada orang mengamuk atau musuh menyerang. Manakala jika berlaku kebakaran mereka akan datang membantu. Sekarang ini Ginta masih digunakan untuk mengumumkan masa berbuka, masuk waktu sahur dan imsak pada bulan Ramadhan. Ginta dibunyikan dan diikuti dengan satu das tembakan meriam.

Kubu Pertahanan
Mengikut sejarah, Kubu ini dibina untuk pertahanan. Ianya dibina oleh Baginda Umar yang dibina daripada batu bata. Di dalam kubu ini terdapat Singahsana, lubang simpanan peluru meriam, tiang bendera diraja dan rumah api.

Singahsana
Ini ialah Singahsana. Mengikut sejarah, ianya dibina oleh Sultan Baginda Umar sebagai tempat baginda bersemayam bagi membincangkan pelbagai strategi dengan pembesar- pembesar.

Lubang Ubat Bedil
Mengikut sejarah, Lubang ubat bedil ini terletak di belakang Singahsana, lubang ini digunakan untuk menyimpan peluru meriam semasa berlaku perang saudara pada tahun 1831 dan 1839.



Rumah Api
Menjadi panduan kepada nelayan- nelayan dan kapal- kapal berlabuh di kuala


Meriam Beranak
Ha...kenapa meriam ini dinamakan Meriam Beranak? Mengikut catatan pada papan tanda itu ia digelar Meriam Beranak kerana kedudukannya berdekatan di antara satu sama lain dan saiznya juga berbeza. Meriam berukuran besar itu dikatakan ibu kepada meriam yang kecil itu.

1 comment: