Thursday, July 15, 2010

7 Daerah Di Terengganu

Negeri Terengganu Darul Iman adalah salah sebuah negeri yang terletak di Pantai Timur Semenanjung Malaysia diantara Negeri Kelantan dan Pahang. Ibu negerinya adalah Kuala Terengganu yang juga merupakan pusat pentadbiran kerajaan negeri. Terengganu amat terkenal dengan jolokan nama Bandaraya Warisan Pesisir Air kerana majoriti penempatan penduduknya di tepi pantai. 

Terengganu terdiri daripada pelbagai bangsa dan kaum majoritinya adalah Melayu. Rakyatnya yang berbilang bangsa termasuk Cina, India yang hidup secara harmoni dan bebas mengamalkan kebudayaan masing- masing.  terdapat juga sekumpulan bangsa siam yang menetap sejak dulu lagi di sebuah kampung di  Bukit Keluang. Masyarakat Melayu di Terengganu sememangnya kaya dengan budaya dan adat.- istiadat. Untuk mengetahui cerita rakyat Terengganu sila click http://trg3m-cerita-rakyat-trg.blogspot.com/.

Terengganu dibahagikan kepada tujuh buah daerah bermula dari utara negeri iaitu Daerah Besut, Setiu, Hulu Terengganu, Kuala Terengganu, Marang, Dungun, Kemaman. Setiap daerah mempunyai keistimewaan dan keunikkan tersendiri.

No comments:

Post a Comment