Wednesday, August 11, 2010

Jom terokai Hutan Lipur Chemerung





Hutan Lipur Chemerung terletak di Hulu Dungun iaitu kira- kira 30 minit dari Kg. Raja dan  lebih kurang dalam 32 km masuk ke dalam dari lebuhraya Jerangar- Jabur.  Boleh datang dengan menggunakan kenderaan sendiri ataupun terdapat agen- agen  yang akan membawa anda ke sini. Pengalaman mengembara di dalam hutan lipur ini sewaktu menjalankan kursus yang dianjurkan amat menyeronokkan dan tidak dapat dilupakan. Jika anda melalui lebuhraya Jerangar- Jabur ke Kuala Terengganu pasti akan melihat saluran air terjun  dari  puncak yang mengalir kerana difahamkan air terjun ini merupakan yang tertinggi di Asia Tenggara. Memang sangat teruja apabila melihatnya.

Terdapat laluan pejalan kaki yang disediakan untuk aktivititi pengembaraan. Mengembara di dalam hutan ini sungguh memenatkan sehingga kaki tidak terdaya lagi untuk melangkah, tetapi semangat yang tinggi dan dapat melihat keindahan alam ciptaan Allah yang sangat unik menjadi satu kenangan yang terindah. Hutan ini belum diterokai pelbagai jenis flora dan fauna yang aneh dan boleh dilihat. Suasana yang  sejuk dan mendamaikan kerana dikelilingi pokok- pokok balak yang besar menjadi payung hutan. 

Setelah penat berjalan kami berhenti rehat sebentar  sebuah kolam semulajadi yang jernih airnya terdapat di tengah- tengah hutan lipur ini. Perut sudah lapar dan kami semua berkelah di sini sebelum menyambung perjalanan. Ada diantara kami yang sempat mandi kerana teruja melihat kejernihan air bewarna kehijauan apabila dipantulkan oleh cahaya matahari. Bagi sesiapa yang menggemari aktiviti lasak bolehla berkunjung ke sini kerana terdapat alur- alur sungai kecil yang boleh direntasi dengan menggunakan tali. Deruan air terjun jelas kedengaran menghempas batu menenangkan fikiran. Jika ingin tahu dengan lebih lanjut datangla ke Hutan Lipur Cemerung untuk menghayati sendiri pengembaraan ini.

No comments:

Post a Comment