Tuesday, August 24, 2010

Kain Songket Warisan Asli




Kain Songket

Salam semua...
Kali ini saya ingin berkongsi maklumat dengan pembaca semua tentang kain songket. Kain songket amat sinonim dengan rakyat Terengganu. Ianya bukan sahaja dipakai dalam majlis- majlis rasmi atau perkahwinan malah sekarang ini telah dipelbagaikan untuk dijadikan produk- produk yang lebih kreatif untuk di pasarkan. Masih terpahat di memori kita pejuang songket Malaysia iaitu Allahyarham Datin Seri Endon Mahmood yang berusaha memartabatkan industri songket Malaysia ke persada fesyen tanah air dan antarabangsa.

Baju Songket

Pakaian Songket di Raja

Songket merupakan sejenis kain yang biasanya ditenun tangan, dan mempunyai corak rumit benang sutera, emas atau perak. Perkataan songket bermaksud membawa keluar atau menarik benang daripada kain atau menenun menggunakan benang emas, perak dan sutera. Dari segi sejarah, ia hanya dipakai golongan bangsawan iaitu keluarga kerabat diraja dan orang besar negeri. Kehalusan tenunan dan kerumitan motif corak songket ketika itu menggambarkan pangkat dan kedudukan tinggi seseorang pembesar. Ia telah terkenal di Malaysia dan Indonesia sejak abad ke-13 yang lampau. Songket punya nilai sejarah yang tinggi sebagai fabrik warisan agung. Selain mengangkat martabat si pemakai, motif dan warna tenunan songket melambangkan kedudukan seseorang. Songket yang ditenun menggunakan tangan sangat halus corak dan mempunyai kualiti  yang tinggi. Sebelum menenun, benang yang akan digunakan itu perlu melalui beberapa proses.
Alat tenunan songket
Produk berasaskan kain Songket :


Kulit Diari 

Kotak yang direka menggunakan kain songket
Jika berminat untuk menempah barang- barang hasil rekaan di atas, boleh menghubungi Perbadanan Kraftangan Malaysia Cawangan Terengganu.



1 comment:

  1. Salam,
    songket yg background kaler muda n ade bunga2 yg light colours as well tu orang pggil songket ape eh?

    and harga die pon a bit high..boleh share prices utk songket macam tu..i mean average prices.

    thanks. :)

    ReplyDelete